Un lider este definit conform DEX drept: fruntaș, conducător, șef sau personalitate dominantă a unui grup. Astfel, realizăm că atribuțiile și responsabilitățile unui lider sunt de a face primul pas și de a conduce după sine echipa, iar acest lucru presupune să își asume riscurile, victoriile și eșecurile împreună cu echipa, fiind acel prim chibrit care pornește flacăra.
Ce presupune atunci inteligența emoțională a unui lider?
În spațiul post sovietic s-a păstrat mentalitatea la nivel de companii, că atunci când ai o funcție de conducere, îți poți permite fraze mai tăioase, comportament mai nechibzuit și decizii neargumentate, deoarece acestea sunt acoperite de funcția pe care o deții, pe când adevărul este că având o funcție mai înaltă, îți poți permite mai puține, deoarece așteptările celor din jur sunt să fii mai bun profesionist, mai inteligent, să ai o strategie și o viziune clară, să posezi mai multă informație și să îți poți argumenta deciziile pe care le iei la nivel de echipă.
Deoarece liderul modern este persoana care zilnic demonstrează echipei, de ce ea are nevoie de el și de expertiza sa și în ce fel acțiunile sale contribuie la bunăstarea companiei, iar pentru acest lucru trebuie să aibă un control de invidiat asupra stărilor și emoțiilor sale și să gestioneze totodată stările și conflictele care apar în echipă, pentru a crea un climat favorabil în interiorul companiei.
De ce aveți nevoie în calitate de lider pentru a comunica eficient?
- Competență
Atunci când un lider se implică într-o discuție cu echipa, argumentele sale trebuie să fie bazate pe cunoștințele de cauză, expertiza și experiență proprie, dar nu pe ambiție, demonstrație a statutului în companie și încăpățânare.
- Onestitate
Un lider nu ascunde problemele din companie de echipă, nu neagă greșelile pe care le poate comite și este transparent în deciziile pe care le ia, chiar dacă acest lucru nu este confortabil.
- Atractivitate
Vestimentația, atitudinea și expresiile faciale ale unui lider trebuie să corespundă situației și să fie un exemplu pentru restul echipei.
- Argumentare
Pentru a influența cu adevărat echipa, un lider mereu prezintă argumente de ce trebuie executate anumite sarcini și care este rezultatul așteptat, pentru a motiva echipa să acționeze pe obiectivele stabilite de el.
- Abilitățile și stilul de comunicare
Comunicarea asertivă este cartea de vizită a unui lider, iar formula cea mai echilibrată de comunicare este ”Ascultă. Concretizează. Adaugă” care presupune pătrunderea în esența activităților fiecărui angajat, concretizarea dacă a fost înțeles corect și oferirea de feedback atât pozitiv, cât și negativ privind sarcinile realizate.
Totodată, atunci când vorbim de un stil de comunicare, ”garderoba” comunicativă trebuie adaptată în funcție de temperamentul, starea de spirit, vârsta și experiența fiecărui angajat, pentru ca feedback-ul să fie pe înțeles și aproape de persoana care îl primește.
Ne mândrim cu liderii cărora am reușit să le oferim servicii de instruire individuală și de grup și suntem gata să oferim instruire continuă pentru comunicare eficientă și rezultate mărețe, deoarece experiența ne permite să spunem că nu comunicarea este cheia, ci înțelegerea!