Comunicarea eficientă niciodată nu a fost un proces ușor, iar cu dezvoltarea tehnologiilor apar și mai multe bariere în comunicare pe lângă cele fizice, fiziologice, psihologice și administrative; de ordin: tehnic, cultural, gnoseologic ș.a., care zilnic fac procesul de comunicare imposibil.
Mai mult decât atât, în perioadele tensionate și instabile, stresul este un filtru greșit pentru mesajele din exterior, remarcile și rectificările fiind percepute ca un alt atac la stabilitatea emoțională și psihologică a persoanelor din cadrul echipei.
În asemenea situații de criză, mulți dintre manageri ajung să se întrebe cum să gestioneze corect echipa în perioada de criză?
Răspunsul la această întrebare l-am găsit într-un articol publicat pe pagina web Harward Business:
- Planifică, dar fii gata să te adaptezi în funcție de situație
În cazul unei crize, o acțiune rapidă poate împiedica criza să se transforme într-un dezastru. Deși la începutul unei crize nu aveți toate informațiile sau resursele de care aveți nevoie, este important să acționați rapid. Lucrați cu echipa dvs. pentru a evalua situația, a aduna informația relevantă și a formula un plan. În calitate de lider, monitorizați, ajustați și chiar reformulați-vă planul încontinuu pe măsură ce apar noi informații. Fiți gata și dispus să pivotați și pregătiți-vă pentru inevitabilele eșecuri în care este necesar să acționați conform strategiei „un pas înainte/doi pași înapoi”.
- Comunicați des și la timp
Pe timp de criză se creează mult zgomot. Asigurați-vă că echipa dvs. înțelege ce trebuie să facă zilnic și de ce. Concentrați-vă strict pe preocupările echipei dvs. și nu contribuiți la zgomot, încercând să aveți un răspuns pentru orice. Când transmiteți știri dificile, fiți direct/ă și sincer/ă. Stabiliți o rutină de comunicare și respectați-o, chiar dacă nu există nimic de spus în afară de „nimic nou în acest moment”.
Când s-au făcut progrese, chiar dacă sunt minore, asigurați-vă că le împărtășiți, astfel încât oamenii să se simtă motivați. Comunicarea ar trebui să fie bidirecțională: ascultați ce vă spune echipa dvs. și ceea ce nu vă spune. Informațiile și perspectivele membrilor echipei vă pot surprinde.
- Conduceți oamenii cu compasiune
Pentru ca echipa să persevereze în perioadele de incertitudine, au nevoie de compasiune din partea leader-ului său. Amy Gallo subliniază în articolul ei „What Your Need Coworkers Right Now Is Compassion” din Harvard Business Review că „Acesta nu este momentul să vă îndepărtați de bunătate și grijă, chiar dacă creierul vă împinge în această direcție.”
Un lucru pe care l-a demonstrat pandemia de coronavirus este că o criză este epuizantă pentru oameni din punct de vedere mintal, emoțional și fizic. În fiecare zi, pe măsură ce vă cântăriți prioritățile și deciziile, luați în considerare și nevoile celorlalți. Fiți atent la epuizare — în echipă și personal — și luați măsuri pentru a vă proteja de aceasta.
- Gestionați „noua normalitate” post-criză
După ce o criză s-a atenuat, ar trebui să vă pregătiți pentru o „nouă normalitate” – noi procese, strategii și o nouă cultură. Adaptarea la noul normal, atât din punct de vedere emoțional, cât și cognitiv, poate dura ceva timp, dar datoria managerului este să ajute echipa să se restabilească.
Odată ce aspectele cele mai complicate ale unei crize sunt sub control, gândiți-vă la crizele pe care organizația dvs. le poate experimenta în viitor. Ce ar trebui să faceți pentru a vă pregăti personal și la nivel de echipă? Ce a funcționat bine de data aceasta și ce nu? Există măsuri preventive pe care le puteți pune în aplicare pentru a împiedica apariția unei crize noi?
Managementul presupune nu doar o funcție atractivă, dar și o doză mare de responsabilitate, deoarece gestionarea, organizarea și motivarea echipei este un proces care presupune un efort zilnic colosal din partea managerului, dar și implicarea și coordonarea tuturor proceselor pe timp de criză.